[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
 


AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 240-231 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر تاب‌آوری پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب نظامی
بهمن عدلی آغجه اوبه1 ، نسرین جعفری گلستان*2 ، عفت آفاقی3 ، محمد حسن کاظمی گلوگاهی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، مربی، گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- دکترای تخصصی آمار، استادیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (1271 مشاهده)
مقدمه: انگیزه کاری در پرستاران ممکن است در طول زمان کاهش یابد و خطر ترک کار و کمبود نیرو، نظام سلامت را تهدید می‌کند. در این حالت تقویت تاب‌آوری پرستاران با استفاده از مداخلات روان‌شناختی از اهمیت بالایی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر تاب‌آوری پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب نظامی در شهر تبریز انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه‌ی نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون می‌باشد که جامعه آماری آن را پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب نظامی در شهر تبریز در نیمه‌ی دوم سال 1400 تشکیل می‌دادند. بر اساس معیارهای ورود، 50 پرستار انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله، آموزش مثبت اندیشی به شیوه حضوری و بحث گروهی در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های مشخصات جمعیت شناختی و تاب‌آوری کانر و دیویدسون استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون‌های آماری تجزیه ‌و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. میانگین تاب‌آوری پرستاران قبل از مداخله در گروه آزمون 6/12±39/28 و در گروه کنترل 9/54±41/56 بود که تفاوت آماری معنی‌داری نداشتند (0/32P=). بعد از مداخله در گروه آزمون به 4/66 ± 60/12 و در گروه کنترل به 8/98 ± 42/60 رسید که این تفاوت بین دو گروه معنی‌دار بود (0/001P<). همچنین تاب‌آوری از زمان پیش‌آزمون به پس‌آزمون در گروه مداخله ارتقا یافت (0/001P<) ولی در گروه کنترل معنی‌دار نبود (0/16=P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر تاب‌آوری پرستاران، پیشنهاد می‌گردد این روش ساده و ارزان و قابل‌اجرا برای پرستاران مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: پرستار، تاب آوری، مثبت اندیشی
متن کامل [PDF 526 kb]   (630 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/23 | ویرایش نهایی: 1402/6/12 | پذیرش: 1401/6/15 | انتشار: 1401/9/10
فهرست منابع
1. Esmaeili R, Moosazadeh M, Alizadeh M, Afshari M. A systematic review of the workload of nurses in intensive care units using NAS. Acta Medica Mediterranea. 2015; 31(7): 1455-60. (Persian)
2. Kang HJ, Shin J, Lee E H. Relationship of workplace violence to turnover intention in hospital Nnurses: Resilience as a mediator. J Korean Acad Nurs (jkan). 2020; 50(5): 728-36. [DOI]
3. Kashani P, Mirbaha S, Forouzanfar MM, Meschi F, Baratloo A. The prevalence of personality disorders among emergency nurses based on MMPI-2 questionnaire; A Crosssectional studyEmergency. Emerg (Tehran). 2017; 5(1): e17. (Persian) [PubMed] [Google Scholar]
4. Cherakhalipor Z. Comparison of job stress in military drivers in Tehran [Thesis in Persian]. Tehran: Baghiatallah University. 2010.
5. Azadmarzabadi E, Fathiashtiyani A, Khodabakhsh A. Investigation of stress in military personnel in the Persian Gulf, Tehran: Baqiyatallah University. Military Medicine Congress. 2006.
6. Zandi A, Sayari R, Ebadi A, Sanainasab H. Abundance of depression, anxiety and stress in militant Nurses. Journal Mil Med. 2011; 13(2): 103-8. (Persian)
7. Dehghany Z, Abaszadeh A, Moattari M, Bahreini M. Effective reflection on clinical competency of nursing students. Payesh (Health Monitor). 2013; 12(1): 63-70. (Persian)
8. Samadi S. The relationship between job stress and occupational empowerment of nurses in selected military hospitals of the country. Journal of Police Medicine (JPMed) 2013; 2 (1).7-31. [DOI]
9. Amini. F. Comparative analysis of life satisfaction, resilience and burnout among intensive and other units nurses. Quarterly Journal of Nursing Management. 2015;1(4):9-17. (Persain)
10. Mahdieh O, Darvishi Ghazanchi S. The study of the relationship between nurses’ job stress and resiliency. Quarterly Journal of Nurse and Physician in War (NPWJM). 2018; 14(5): 16-21. (Persian)
11. Mehafarid M, Khakpour M, Jajarmi M. Effectiveness of positive thinking training on hardiness & resilience and Job burnout in women nurses. Journal of Nursing Education (JNE). 2015; 4(1): 72-83. (Persian)
12. Matel-Anderson DM, Bekhet A K. Psychometric properties of the positive thinking skills scale among college students. Arch Psychiatr Nurs. 2019; 33(1): 65-9. [DOI] [PubMed]
13. Tully S, Tao H. CE: Original research: Work-related stress and positive thinking among acute care nurses: A crosssectional survey. AJN (American Journal of Nursing). 2019; 119(5): 24-31. [DOI]
14. 14.SedghiGoyaghaj N, Rostami M, Khosrozadeh M3 M, Hosseini M. Effect of positive thinking skills training on nurse’s job burnout. Iranian Journal of Psychiatric Nursing (IJPN). 2016; 3(4): 38-47. (Persian)
16. Hosseini MA, Sedghi Goyaghaj N, Alamadarloo A, Farzadmehr M, Mousavi A. The relationship between job burnout and job performance of clinical nurses in Shiraz Shahid Rajaei hospital (thruma) in 2016. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2017; 4(3): 59-68. (Persian)
17. Connor. K, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depress Anxiety. 2003; 18(2): 76-82. [DOI]
18. Samani S, Jokar B, Sahragard N. Effects of resilience on mental health and life satisfaction. Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology (IJPCP). 2007; 13 (3):290-5. (Persian)
19. Keyhani M, Taghvaei D, Rajabi A, Amirpour B. Internal consistency and confirmatory factor analysis of the connordavidson resilience scale (CD-RISC) among nursing female. Iranian Journal of Medical Education (IJME) 2015; 14 (10): 857-65. (Persian)
20. Quilliam S. Applied positive thinking and applied positivism. Translated barati sedeh F, Sadeghi F, Tehran, Javaneh Roshd Publications. 2003: 20-25.
21. Janzarik G, Wollschläger D, Wessa M, Lieb K. A group intervention to promote resilience in nursing professionals: A randomised controlled trial. int J environ res public health (IJERPH). 2022; 19(2): 649. DOI: 10.3390/ijerph19020649 PMID: 35055470 PMCID: PMC8775927 [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
22. Kyani P, Naeini S M K, Safavi M. The effect of positive thinking training on happiness and resilience of nurses in intensive care units: A randomized clinical trial Medical Science Journal of Islamic Azad University 2020; 30(2): 194-203. (Persian) [DOI]
23. 23. Abd Elmenem Abd Elghafar Harfush S, Awad Abd El-Nabi Moussa A, Mohamed Abo- elyzeed Sh. Effect of resilience intervention on nurses’ resilience and psychological problems during the COVID-19 pandemic. Tanta Scientific Nursing Journal (TSNJ). 2020; 19(1): 211-34. [DOI]
24. Kwon YS. The effects of positive thinking and stress on the ability for interpersonal relationship in nursing students. Indian J Public Health Res Dev. 2019; 10(11): 4349-55.
25. Pragholapati A, Yosef I, Soemantri I. The correlation of resilience with nurses work stress in emergency unit rumah sakit Al Islam (RSAI) Bandung. Sorume H S Journal. 2020; 1(1): 9-18. (Persian)
26. Babanataj R, Mozdarani S, Hesamzadeh A, Heydarigorji M, Yazdani J. Investigating the effect of training on job stress and resilience of nurses working in special wards. In: Nasibeh School of Nursing and Midwifery S, Mazandaran University of Medical Sciences, editor. Conference on health promotion strategies and challenges; Mazandaran: Mazandaran University of Medical Sciences; 2016. (Persian)
27. Maghsoodloo F, Amoopour M. Effectiveness of positive thinking training on resilience and life satisfaction in divorced women heading households supported by welfare organization in district 5 of Tehran. Q. J. Fundam. Mental Health. 2017; 19(special issue): 337-43. (Persian) [DOI]
28. Naeimi E, Shafiabadi A, Dawoodabadi F. The impact of training positive thinking skills with emphasis on religious teachings on resilience and vocational interest of students of Chahardangeh country high schools. Quarterly Journal of Counseling and Psychotherapy Culture. 2017; 7(28): 1-26. (Persian) [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adli Aghje obeh B, Jafari Golestan N, Afaghi E, Kazemi Galougahi M H. Effect of Positive Thinking Skills Training on the Resilience of Nurses Working in Selected Military Hospitals. MCS 2022; 9 (3) :231-240
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-541-fa.html

عدلی آغجه اوبه بهمن، جعفری گلستان نسرین، آفاقی عفت، کاظمی گلوگاهی محمد حسن. بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر تاب‌آوری پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (3) :231-240

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-541-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4700