1- دکترای روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- دکتری روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مدرس، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 4- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 5- دانشجوی کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
چکیده: (854 مشاهده)
مقدمه: افت تحصیلی به عنوان یکی از چالش های عمده مراکز آموزش عالی دارای علل متعددی است که برای پیشگیری از آن بایستی نقش این عوامل را هم زمان در نظر گرفت. هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس متغیرهای اعتیاد به شبکه های مجازی، اهمالکاری، احساس تنهایی و استرس تحصیلی انجام شد.
مواد و رو ش ها: این پژوهش کاربردی و در زمره تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان یک دانشگاه منتخب نظامی در شهر تهران در سال 1402 بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و نرم افزار G*power، 386 نفر به عنوان نمونه وارد مطالعه شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت، پرسشنامه احساس تنهایی، پرسشنامه اهمالکاری و پرسشنامه استرس دوران دانشجویی و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. روابط بین متغیرهای مطالعه در قالب یک مدل مفهومی پیشنهادی بررسی شده است. به منظور بررسی روابط علی متغیرهای پژوهش در قالب مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) از نرم افزار Amos24 استفاده شد.
یافته ها: پس از اصلاح مدل اندازه گیری اولیه، شاخص پایایی مرکب (CR) بزرگتر از نقطه برش 0/7 به دست آمد و پایایی کلی مدل تائید شد. بیشتر بودن میانگین واریانس استخراج شده (AVE) از نقطه برش 0/5 و بزرگتر بودن CR از AVE روایی همگرای سازه ها را تائید کرد. با بیشتر بودن مقدار AVE از مقادیر حداکثر مجذور واریانس مشترک (MSV) و میانگین مجذور واریانس مشترک (ASV) روایی واگرا نیز تایید شد. شاخص های خی دو بهنجار (CMIN/DF˂3)، برازش تطبیقی (9/ CFI˃0)، ریشه میانگین مجذورات باقیمانده (SRMR˂ 0/08) و ریشه میانگین مجذور خطای انداز هگیری (08 / RMSEA˂ 0 ) برازش مدل اصلاح شده را تایید کردند. نتیجه گیری: اعتیاد به شبکه های مجازی و اهمالکاری در نقش متغیرهای مستقل و متغیر احساس تنهایی در نقش متغیر میانجی به طور معنادار بر عملکرد تحصیلی تأثیرگذار هستند. نتایج حاکی از برازش مدل است، به نحو یکه متغیرهای مدل در حد متوسط رو به بالا قادر به پی شبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان می باشند.
Soltani N, Sheikholislami A, Fanaei S, Khosravi M, Zarei A. Prediction of students' academic performance based on addiction to virtual social networks, procrastination, academic stress and loneliness in selected military university students. MCS 2023; 10 (4) :323-339 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-643-fa.html
سلطانی نادیا، شیخ الاسلامی علی، فنایی صادق، خسروی محمد، زارعی علی. پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس اعتیاد به شبک ههای اجتماعی مجازی، اهمالکاری، استرس تحصیلی و احساس تنهایی در دانشجویان دانشگاه منتخب نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1402; 10 (4) :323-339