1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، مربی، گروه پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- دکترای تخصصی پرستاری (آموزش داخلی - جراحی)، استاد، گروه دکترای پرستاری و معاون پژوهش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (575 مشاهده)
مقدمه: احیای قلبی ریوی، مداخله ای سریع در نجات افرادی که دچار ایست قلبی-تنفسی ناگهانی شده اند، می باشد. بازخورد ویدئوی شخصی سازی شده از روش های شبیه سازی نوین آموزشی کمک کننده در این زمینه باشد. هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بازخورد ویدئوی شخصی سازی شده احیای قلبی ریوی پایه بر رضایتمندی دانشجویان دانشکده پرستاری آجا انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه تجربی از نوع بر روی 40 نفر از دانشجویان ترم اول پرستاری «طرح گروه کنترل فقط پس آزمون» در سال 1402 انجام شد. دانشجویان به روش در دسترس وارد مطالعه و با استفاده از روش تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه طی دو جلسه، آموزش احیای قلبی - ریوی پایه به روش سخنرانی و شبیه سازی دریافت و سپس تمرین کردند. تمرین عملی نهایی به صورت فردی به وسیله دوربین ضبط و بازخورد آنی داده شد. سپس فیلم ضبط شده گروه آزمون با بازخوردهای شخصی سازی شده که توسط پژوهشگر تهیه شده بود، در اختیار دانشجویان گروه آزمون قرار گرفت. یک هفته بعد، پرسشنامه رضایت از روش تدریس توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل و سطح معنی داری 05/>0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین رضایت از روش تدریس بعد از مداخله در گروه آزمون 3/01±35/ 44 و در گروه کنترل 3/52±42/60 بود. میزان رضایت از روش تدریس در هر دو گروه آزمون و کنترل، در محدوده رضایت «زیاد» قرار داشت. بین دو گروه، در زمینه رضایت از روش تدریس تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (099/P=0). نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میزان رضایت در هر دو گروه، استفاده از بازخورد آنی و بازخورد ویدئوی شخصی سازی شده، به عنوان مکمل آموزش دانشجویان پرستاری در روش شبیه سازی توصیه می شود.
Mohsenzadeh H, Afaghi E, Farsi Z. The Effect of Personalized Video Feedback of Basic Cardiac Life Support on Students' Satisfaction with the Teaching Method of Aja Nursing Faculty. MCS 2023; 10 (4) :315-322 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-657-fa.html
محسن زاده حبیبه، آفاقی عفت، فارسی زهرا. تأثیر بازخورد ویدئوی شخصی سازی شده احیای قلبی ریوی پایه بر رضایتمندی از روش تدریس دانشجویان دانشکده
پرستاری آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1402; 10 (4) :315-322