[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 6، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 168-159 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری در ایران با دانشگاه UCLA
محسن ادیب حاج باقری*1 ، فرشته مظهری آزاد2
1- دکترای پرستاری، استاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران (*نویسنده مسئول).
2- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (3329 مشاهده)
مقدمه: توجه به نظامهای آموزشی موفق در جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد و اثربخش است و مقایسه نظامهای مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی میگردد.
هدف: هدف این مطالعه مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران با دانشگاه (University of California, Los Angeles) UCLA بود.
مواد و روشها: مطالعه مقایسهای حاضر با استفاده از رویکرد توصیفی- تطبیقی در سال 1397 انجام شد و اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری با جستجوی اینترنتی با کلید واژههای پرستاری، پرستار، آموزش پرستاری، کوریکولوم، برنامه درسی، UCLA و ایران جمعآوری گردید و با استفاده از الگوی بردی (Bereday) و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نشان داد که رسالت و اهداف و ساختار کلی هر دو برنامه تشابهات زیادی وجود دارد، با این تفاوت که توجه به ویژگیها و تنوع فرهنگی مراجعین، بیمار مداری، توجه به ارائه مراقبت باکیفیت و ایمن از اهداف دانشکده پرستاری UCLA میباشد که در ایران کم رنگتر به نظر میرسد. در نحوه ارائه دروس پیش نیاز نیز تفاوتهایی دیده میشود. آموزش بالینی در دانشکده پرستاری UCLA آزمایشگاه شبیه ساز مجهز به پیشرفتهترین تکنولوژی آموزشی است، اما در ایران در محیط بالینی اجرا میشود و استفاده از رویکردهای نوین آموزش میباشد که در ایران کمتر به چشم میخورد. دانش آموختگان در UCLA بدون دریافت مجوز RN (Registered Nurse) اجازه اشتغال به کار ندارند، اما در ایران بعد از فارغ التحصیلی شروع به کار میکنند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندیهای کسب شده و محتوی برنامه میتواند با رفع مشکلات احتمالی برنامه به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک نماید.
 
واژه‌های کلیدی: ایران، کارشناسی پرستاری، مطالعه تطبیقی.
متن کامل [PDF 430 kb]   (1212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/6 | ویرایش نهایی: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1398/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M A H, F M. Nursing Bachelor’s Education Program in Iran and UCLA: A Comparative Study. MCS 2019; 6 (2) :159-168
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-250-fa.html

ادیب حاج باقری محسن، مظهری آزاد فرشته. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری در ایران با دانشگاه UCLA. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (2) :159-168

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-250-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710