1- دکترای پرستاری، استاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران (*نویسنده مسئول). 2- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
چکیده: (3329 مشاهده)
مقدمه: توجه به نظامهای آموزشی موفق در جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد و اثربخش است و مقایسه نظامهای مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی میگردد. هدف: هدف این مطالعه مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران با دانشگاه (University of California, Los Angeles) UCLA بود. مواد و روشها: مطالعه مقایسهای حاضر با استفاده از رویکرد توصیفی- تطبیقی در سال 1397 انجام شد و اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری با جستجوی اینترنتی با کلید واژههای پرستاری، پرستار، آموزش پرستاری، کوریکولوم، برنامه درسی، UCLA و ایران جمعآوری گردید و با استفاده از الگوی بردی (Bereday) و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نشان داد که رسالت و اهداف و ساختار کلی هر دو برنامه تشابهات زیادی وجود دارد، با این تفاوت که توجه به ویژگیها و تنوع فرهنگی مراجعین، بیمار مداری، توجه به ارائه مراقبت باکیفیت و ایمن از اهداف دانشکده پرستاری UCLA میباشد که در ایران کم رنگتر به نظر میرسد. در نحوه ارائه دروس پیش نیاز نیز تفاوتهایی دیده میشود. آموزش بالینی در دانشکده پرستاری UCLA آزمایشگاه شبیه ساز مجهز به پیشرفتهترین تکنولوژی آموزشی است، اما در ایران در محیط بالینی اجرا میشود و استفاده از رویکردهای نوین آموزش میباشد که در ایران کمتر به چشم میخورد. دانش آموختگان در UCLA بدون دریافت مجوز RN (Registered Nurse) اجازه اشتغال به کار ندارند، اما در ایران بعد از فارغ التحصیلی شروع به کار میکنند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندیهای کسب شده و محتوی برنامه میتواند با رفع مشکلات احتمالی برنامه به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک نماید.