[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 207-214 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط استرس آسیب ثانویه با انگیزش تحصیلی در فرزندان جانبازان استان مازندران
مرتضی حمزه1 ، حمید حجتی2 ، گلبهار آخوندزاده 3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2- دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
3- دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران (نویسنده مسئول).
چکیده:   (56 مشاهده)
مقدمه: از مهمترین مشکلات برای افراد درگیر با جنگ، ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه است که با پیامدهای غیرقابل پیش­ بینی یا مخرب و بلند مدت برای فرد آسیب­ دیده، خانواده وی و اجتماعی که در آن زندگی می­ کند همراه است. از آنجایی که اختلال استرس پس از سانحه به عنوان یک موضوع پر استرس در خانواده جانبازان شناخته شده است؛ بنابراین می­ تواند بر روی انگیزه تحصیلی فرزندان تأثیر بگذارد.
هدف: پژوهش حاضر به بررسی ارتباط استرس آسیب ثانویه با انگیزش تحصیلی در فرزندان جانبازان انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی و بر روی 150 نفر از فرزندان جانبازان استرس آسیب ثانویه استان مازندران در سال 1397 با روش تصادفی ساده انجام شد. داده ­ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی، استرس آسیب ثانویه (STSS) و مقیاس انگیزش تحصیلی جمع­ آوری شد. داده ­ها با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه 16 و آزمون­ های آماری توصیفی (جدول، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوج، تی مستقل و انکوا) در سطح معنی­ داری 0/01>P تجزیه تحلیل شد.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار استرس آسیب ثانویه 13/9 ± 43/97 و انگیزش تحصیلی در فرزندان جانبازان 20/84±85/28 نشان داده بود، همچنین بین اختلال استرس پس نیابتی با انگیزه پیشرفت تحصیلی ارتباط معنی ­داری وجود نداشت (0/15=P).
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، استرس آسیب ثانویه با انگیزش تحصیلی فرزندان جانبازان ارتباط معنی­داری نداشته است. لذا، آموزش شیوه ­های افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی در جهت مقابله با استرس آسیب ثانویه توصیه می­گردد.
واژه‌های کلیدی: استرس پس نیابتی ثانویه، انگیزش تحصیلی، فرزندان جانبازان
متن کامل [PDF 453 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/4/28 | انتشار: 1399/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.CHALUS.REC.1397.028


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M H, H H, G A. The Relationship between Post-Secondary Stress and Academic Motivation in the Children of Veterans of Mazandaran Province. MCS. 2020; 7 (3) :207-214
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-364-fa.html

حمزه مرتضی، حجتی حمید، آخوندزاده گلبهار. ارتباط استرس آسیب ثانویه با انگیزش تحصیلی در فرزندان جانبازان استان مازندران. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (3) :207-214

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-364-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256