1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان. گرگان، ایران
چکیده: (92 مشاهده)
مقدمه: پرستاری از دو منظر تئوری و عملی قابل بررسیمیباشد. به کار بستن آموختههای تئوری در عمل و نبود فاصله بین این دو، بخش مهمی از فرایند یادگیری میباشد. هدف:بررسی علل و عوامل مؤثر در ایجاد شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری هدف این مطالعه میباشد. مواد و روشها:یک مطالعه مروری روایتی بر اساس جستجو در پایگاههای اطلاعاتی معتبر فارسی (SID، Research.Idml، Magiran) و پایگاههای اطلاعاتی معتبر بین المللی (ScienceDirect،PubMed ، Scopus،Web of Science ) و همچنین جستجوی وب از طریق Scholar Google، انجام شد. جستجو از طریق کلیدواژههای فارسی " شکاف در عمل حرفهای، آموزش بالینی، آموزش پرستاری و آموزش تئوری" و معادلهای انگلیسی آنها در بازه زمانی بین سالهای 2015 تا 2023 انجام شده است. در جستجوی اولیه تعداد 523 مقاله استخراج شدند و در نهایت 17 مقاله به طور کامل بررسی و وارد مطالعه شدند. یافتهها: علل و عوامل ایجاد شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری، در شش حیطه (حیطه مربیان پرستاری، حیطه دانشجویان و نارسایی در سیستم آموزشی، حیطه بالینی، حیطه هیئت علمی پرستاریو استراتژیهای آموزشی، حیطه پرستاران شاغل در بالین و حیطه قوانین استخدامی) دسته بندی شدهاند. نتیجهگیری: به نظر میرسد ارتقاء سطح علمی مربیان، بازنگری و به روز رسانی برنامههای آموزشی متناسب با نیاز جامعه، همکاری تعاملی بین پرستاران بالین و دانشکدهها، به روز شدن مهارتهای حرفهای و ارتقاء خودباوری پرستاران و بهکارگیری مربیان دارای تجربه بالینی، میتواند در اتصال بیشتر آموختههای تئوری با عملکرد بالینی در آموزش پرستاری مؤثر باشد.
Sabzi Z, Asghari E. Investigating the Causes and the Influential Factors in Creating the Gap between Theory and Practice in Nursing Education: (A narrative Review Study). MCS 2025; 12 (2) :180-193 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-615-fa.html
سبزی زهرا، اصغری الهام. بررسی علل و عوامل مؤثر در ایجاد شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری: یک مطالعه مروری روایتی. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (2) :180-193