[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 12، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 193-180 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علل و عوامل مؤثر در ایجاد شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری: یک مطالعه مروری روایتی
زهرا سبزی1 ، الهام اصغری*1
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان. گرگان، ایران
چکیده:   (92 مشاهده)
مقدمه: پرستاری از دو منظر تئوری و عملی قابل ‌بررسی می‌باشد. به کار بستن آموخته‌های تئوری در عمل و نبود فاصله بین این دو، بخش مهمی از فرایند یادگیری می‌باشد.
هدف: بررسی علل و عوامل مؤثر در ایجاد شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری هدف این مطالعه می‌باشد.
مواد و روش‌ها: یک مطالعه مروری روایتی بر اساس جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر فارسی (SID، Research.Idml، Magiran) و پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر بین المللی (Science Direct،PubMed ، Scopus،Web of Science ) و همچنین جستجوی وب از طریق Scholar Google، انجام شد. جستجو از طریق کلیدواژه‌های فارسی " شکاف در عمل حرفه‌ای، آموزش بالینی، آموزش پرستاری و آموزش تئوری" و معادل‌های انگلیسی آن‌ها در بازه زمانی بین سال‌های 2015 تا 2023 انجام شده است. در جستجوی اولیه تعداد 523 مقاله استخراج شدند و در نهایت 17 مقاله به طور کامل بررسی و وارد مطالعه شدند.
یافته‌ها: علل و عوامل ایجاد شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری، در شش حیطه (حیطه مربیان پرستاری، حیطه دانشجویان و نارسایی در سیستم آموزشی، حیطه بالینی، حیطه هیئت علمی پرستاری و استراتژی‌های آموزشی، حیطه پرستاران شاغل در بالین و حیطه قوانین استخدامی) دسته بندی شده‌اند.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد ارتقاء سطح علمی مربیان، بازنگری و به روز رسانی برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز جامعه، همکاری تعاملی بین پرستاران بالین و دانشکده‌ها، به روز شدن مهارت‌های حرفه‌ای و ارتقاء خودباوری پرستاران و به‌کارگیری مربیان دارای تجربه بالینی، می‌تواند در اتصال بیشتر آموخته‌های تئوری با عملکرد بالینی در آموزش پرستاری مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، آموزش پرستاری و آموزش تئوری، شکاف در عمل حرفه‌ای
متن کامل [PDF 532 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1402/4/24 | ویرایش نهایی: 1404/8/5 | پذیرش: 1402/10/2 | انتشار: 1404/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.GOUMS.REC.1400.016


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabzi Z, Asghari E. Investigating the Causes and the Influential Factors in Creating the Gap between Theory and Practice in Nursing Education: (A narrative Review Study). MCS 2025; 12 (2) :180-193
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-615-fa.html

سبزی زهرا، اصغری الهام. بررسی علل و عوامل مؤثر در ایجاد شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری: یک مطالعه مروری روایتی. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (2) :180-193

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-615-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725