[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 52-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا با پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های منتخب وابسته
رحیم بدری گرگری1 ، فیروز محمودی2 ، نادیا سلطانی* 3، رضا لاری پور4
1- دکترای روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دکترای برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- دکترای آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزشی علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (2490 مشاهده)
مقدمه: پرستاران در حرفه خود با چالشهای اخلاقی متعددی مواجه میشوند، رشد تجارب اخلاقی در کنار دانش تئوری و مهارتهای بالینی ضرورتی انکارناپذیر است.
هدف: هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا با پرستاران شاغل در یکی از بیمارستانهای منتخب وابسته به آن است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-مقایسهای بر روی 85 دانشجوی پرستاری و 78 پرستار شاغل انجام گرفت که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه (NDT) Nursing Dilemma Test که مشتمل بر 6 سناریو است، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS، آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری 2/2±45/18 و پرستاران 3/1±42/91 بود. نتایج آزمون تی با نمونههای مستقل حاکی از آن است که نمرات استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری به طور معنیداری بیشتر از نمرات استدلال اخلاقی پرستاران شاغل میباشد (0/03=P).
بحث و نتیجهگیری: اقدام در خصوص آموزش مسائل اخلاقی و بهسازی محیطهای بالینی برای ارتقاء بیشتر توانایی استدلال اخلاقی پرستاران، امری ضروری است.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، استدلال اخلاقی، پرستار، دانشجویان پرستاری، مراحل رشد اخلاقی کلبرگ.
متن کامل [PDF 407 kb]   (826 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/1 | پذیرش: 1398/8/13 | انتشار: 1399/2/10
فهرست منابع
1. Aitamam E, Leino-Kilpi H, Puukka P, Suhonen R. Ethical problems in nursing management: The role of the codes of ethics. Nurse Ethics. 2010; 17(4): 469-82. DOI: 10.1177/0969733010364896 PMID: 20610580 [DOI] [PubMed]
2. Karimi Noghondar M, Tavakoli N, Borhani F, Mohsenpour M. Ethical sensitivity: A comparision between the nursing students and nurses of Azad University. Ijme. 2016; 8 (5):69-76. (Persian)
3. Edwards SD. Nursing Ethics: A Principle-based Approach, 2nded. London: McMillan; 2009, p.8-10. DOI: 10.1177/09697330100170041202 [DOI]
4. Butts JB, Rich. Nurs Ethics: Across the curriculum and into Practice, 2nd edition. London: Jones & Bartlett learning; 2005, p.17, 55. DOI: 10.1177/09697330080150041602 [DOI]
5. Fagan JA. Ethical changes in the Nursing student [MSc dissertation]. California (USA). California State University; 2006.
6. Colby A, Kohlberg L, Gibbs J, Lieberman M, Fischer, K, Salttstein H. A longitudinal study of moral judgment. Monographs of the society for research in child development, 1983; 48(1-2), 48-124. DOI: 10.2307/1165935 [DOI]
7. Kohlberg, L. Essays on moral development: Volume I. The philosophy of moral development. San Francisco: Harper & Row; 1981. DOI: 10.1017/S0360966900024452 [DOI]
8. Mayberry M. Ethical decision making: A response of hospital nurses, Nurs Adm Q; 1986; 10(3): 75-81. DOI: 10.1097/00006216-198601030-00006 PMID: 3634953 [DOI] [PubMed]
9. Auvinen J, Suominen T, Leino-Kilpi H, et al. The development of moral judgment during nursing education in Finland. Nurse Education Today. 2004; 24(7): 538-46. DOI: 10.1016/j.nedt.2004.07.005 PMID: 15465169 [DOI] [PubMed]
10. Kelly, B. Preserving moral integrity: A follow up study with new graduate nurses. Journal of Advanced Nursing; 1998; 28(5): 1134-45. DOI: 10.1046/j.1365-2648.1998.00810.x PMID: 9840887 [DOI] [PubMed]
11. Ham KL. A Comparison of ethical reasoning abilities of senior baccalaureate nursing students and experienced nurses [Ph.D. dissertation]. Tennessee. The University of Memphis; 2002.
12. Kudzma, EAC. Moral reasoning of nurses in the work setting (dissertation) Massachusetts, Boston University School of Nursing; 1980.
13. Negarande R, Ghobadi S.The survey of knowledge and attitude of nurses and midwives of Zanjan hospitals about ethical issues. Journal of Advances in Medical and Biomedical Research. 2001; 9 (36): 55-59. (persian)
14. Borhani F, Abbaszadeh A, Kohan M, Fazel M A. Nurses and nursing student’s ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study. Medical Ethics and History of Medicine. 2010; 3 (4): 71-81 (Persian)
15. Zirak M, Mogadasian S, Abdullah-Zadeh F, Rahmani A. Comparison of ethical reasoning in nursing students and nurses in Tabriz University of medical science. Advances in Nursing and Midwifery.2011; 22 (77):1-9 (Persian)
16. Fazljoo SE, Abbaszadeh A, Loghmani L. Comparision of moral reasoning of nursing students and nurses in Meybod city in facing with Dilemmas. Medical Ethics Journal. 2018; 12 (43): 1-9 (Persian)
17. Weaver k. Ethical sensivity: state of knowledge and needs for further research. Nurse Ethics 2007; 14(2):215-23. DOI: 10.1177/0969733007073694 PMID: 17425144 [DOI] [PubMed]
18. Hariharan S, Jonnalagadda R, Walrond E, Moseley H. Knowledge, attitudes and practice of healthcare ethics and law among doctors and nurses in Barbados. BMC Med Ethics. 2006; 7: 7. DOI: 10.1186/1472-6939-7-7 PMID: 16764719 PMCID: PMC1524795 [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
19. Brown CJ. Self-renewal in nursing leadership: The lived experience of caring for self. J Holist Nurse 2009; 27(2); 75-84. DOI: 10.1177/0898010108330802 PMID: 19182266 [DOI] [PubMed]
20. Jormsri P, Kunavicticul W, Ketefian Sh, Chaowalit A. Moral competence in nursing practice. Nurse Ethics. 2005; 12(6): 582-94. DOI: 10.1191/0969733005ne828oa PMID: 16312087 [DOI] [PubMed]
21. McCrink A. Nursing student attitude towards academic misconduct, the code of ethics for nurses and their commitment to the ethic of caring [Ph.D. Dissertation]. New York: Dowling College; 2008.
22. Crishm P. Measuring moral judgment in nursing dilemmas. Nursing Res 1981; 30(2):104-10. DOI: 10.1097/00006199-198103000-00012 PMID: 6907863 [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badri Gargari R G, Mahmoodi F, Soltani N, Laripour R. Investigating and Comparison the Ethical Reasoning Level of Nursing Students Aja University of Medical Sciences with Nurses Working in One of Their Affiliated Hospitals. MCS 2020; 7 (1) :46-52
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-323-fa.html

بدری گرگری رحیم، محمودی فیروز، سلطانی نادیا، لاری پور رضا. بررسی و مقایسه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا با پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های منتخب وابسته. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (1) :46-52

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-323-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645