[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 356-344 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین بسته آموزش غنی سازی روانی سربازان و مقایسه اثر بخشی آن با روان درمانی مبتنی بر بهبود عملکرد اجرایی بر ارتقای مهارت های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی سربازان: یک مطالع هی ترکیبی
علیرضا کریمی1 ، زهرا یوسفی* 2، هاجر ترکان3
1- دانشجوی دکترای تخصصی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران
2- دکترای تخصصی روانشناسی، مشاوره، استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران
3- دکترای تخصصی روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران
چکیده:   (396 مشاهده)
مقدمه: دوره سربازی به دلیل کمبود مهارت های سازگاری، برای برخی از جوانان، دوره ای پرچالش محسوب می شود که می تواند عامل آشکارسازی برای ضعف های روانی باشد.
هدف: این پژوهش با هدف تدوین بسته آموزشی غنی سازی روانی و مقایسه اثربخشی آن با آموزش بهبود عملکرد اجرایی بر مهارت های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی سربازان انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش ترکیبی حاضر از نوع اکتشافی متوالی در سال 1401 بر روی سربازان پادگان های شهر اصفهان انجام شد. بخش کیفی به منظور تدوین بسته آموزشی- مشاور های غنی سازی روانی سربازان به روش تحلیل مضمون کلارک و براون انجام شد. نمونه شامل دوازده شرکت کننده بود که به شکل هدفمند از نوع متجانس انتخاب شدند. بسته آموزشی غنی ساز یروانی براساس سبک انجمن روان شناسی آمریکا تدوین و پس از تأیید محتوا، بخش کمی آغاز شد. در بخش کمی، روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. در این مرحله، 60 سرباز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (گروه آموزش غنی سازی روانی و گروه آموزش بهبود عملکرد اجرایی و گروه کنترل) (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مهارت های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی بودند. داده های گردآوری شده در نر م افزار SPSS نسخه 25 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، در سطح معناداری P>0/ 05 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بخش کیفی چهار مقوله اصلی را نشان داد که شامل ضعف های درون فردی، مؤلفه های خانواده، علل بین فردی، علل محیطی است. بسته آموزشی با توجه به مدیریت این چهار مقوله اصلی در ضعف روانی تدوین و اعتباریابی شد. یافته های بخش کمی نشان داد هر دو روش بر بهبود مهارت های اجتماعی هیجانی (F=89/10 , P=0/001) اثر معنادار داشته اند اما بر خانواده دوستی مؤثر نبوده اند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد روش غنی سازی روانی نسبت به روش بهبود عملکرد اجرایی، مؤثرتر بوده است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از بخش کمی، بخش کیفی را تائید کرد و نشان داد که بسته تدوین شده از اعتبار برخوردار است. هر دو بسته آموزشی-مشاوره ای غنی سازی روانی سربازان و آموزش بهبود عملکرد اجرایی بر بهبود مهارت های اجتماعی هیجانی تأثیرگذار بوده اند اما بر خانواده دوستی تأثیری نداشتند و بسته آموزشی غنی سازی روانی تأثیر بیشتری نشان داد.
واژه‌های کلیدی: خانواده دوستی، عملکرد اجرایی، غنی سازی، مهارت های اجتماعی هیجانی
متن کامل [PDF 450 kb]   (230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1402/1/5 | پذیرش: 1402/3/23 | انتشار: 1401/12/10
فهرست منابع
1. Mahjoub H, Ghadiri H, Shateri K, Tanhaee A. The role of military service in the development and manifestation of citizenship behaviors (Case Study: Tehran University students). Military Management Quarterly. 2020; 20(77): 161-88. (Persian) [DOI]
2. Firozjaeian A, Janmohamadi V, Minaey, H. Piety and disorder: The sociological analysis of the preventive role of piety in social disorder (Case Study: Soldiers in a military unit). Semi-Annual Journal of Islam and Social Sciences. 2021; 13(26): 289-315. (Persian) [DOI]
3. Kameli M, Pouyanfar F. Future architectural strategies for military service. NAJA Journal of Strategic Studies. 2020; 5(16): 119-46. (Persian) http://ssj.jrl.police.ir/article_94803.html
4. Ross KM, Tolan P. Social and emotional learning in adolescence: Testing the CASEL model in a normative sample. J EA. 2018; 38(8): 1170-99. [Article]
5. Twenge JM, Spitzberg BH, Campbell WK J. Less in-person social interaction with peers among U.S. adolescents in the 21st century and links to loneliness. Soc Pers Relatsh. 2019; 36(6): 1892-913. [DOI]
6. Malonda E, Llorca A, Mesurado B, Samper P, Mestre MV. Parents or peers? Predictors of prosocial behavior and aggression: A longitudinal study. J Front Psychol. 2019 22; 10: 23-79. [DOI] [PubMed]
7. Hashemi Garm Dareh S, Yousefi Z. The effectiveness of education based on wisdom on the resilience and social skills of girls in the first secondary school of Isfahan city. 2021 (Persian) https://civilica.com/doc/1450178
8. Saadati N, Yousefi Z, Golparvar M. Effectiveness of Systematic Training of Effective Parenting (STEP) on parenting stress, emotion regulation, and cognitive flexibility on mothers of male adolescents. J APSY. 2020; 14(2): 77-100. (Persian) [DOI]
9. Mahmoudzadeh A, Yousefi Z, Golparvar M. Designing a pattern of family stability based on Islamic teachings in Ayatollah Khamenei’s Thought. IJWF, 2019; 7(4): 35-77. (Persian)
10. Ahmadimehr Z, Yousefi Z, Gol Parvar M. Exploration and explanation the marital disillusionment among married women: Grounded theory. J APSY, 2020; 14(3): 269-90. (Persian) [DOI]
11. Goodarzi K, Roozbahani M. A study of the prevalence of drug use among soldiers in the barracks of Lorestan province. JMP. 2021; 12(45): 35-51. (Persian)
12. Changi Ashtiyani J, Avakh keysomi F, Jahandari P, Rahnejat A M. Investigating the causes of desertion: A qualitative study. Military Caring Sciences. 2022; 8 (4): 319-31. (Persian) [DOI]
13. Neshati A, Mohammad Nejad S. Investigating the relationship between spiritual well-being, parents’ educational style and social capital and psychological wellbeing of soldiers (Case study: Soldiers of the special unit of the east Azarbaijan police command). Q J LHRM 2020; (57): 160-83. (Persian)
14. Iranmehr M. The effectiveness of the short-term group counseling on increasing adjustment of soldiers residing in barracks through utilizing solution-focused approach. Military Management Quarterly. 2017; 17(65): 131-47. (Persian)
15. Veisi B, Rahmati- Najarkolaei F, Ahmadi S. Impact of positive-skill training on general health and spiritual wellbeing of soldiers. Military Management Quarterly. 2022; 21(2): 161-7. (Persian)
16. Esfandiar Y, Rahnejat, A M, Mousavi M, Sabayan B. The effectiveness of resiliency training on reduction of emotional stress and self-mutilation attempt in soldiers in Tehran in the year of 2018. Military Management Quarterly. 2022; 22(1): 27-35. (Persian) [DOI]
17. Farokhzadian A A, Ahmadian F, Andalib, L. The effectiveness of acceptance and commitment therapy on the severity of symptoms and quality of life in soldiers with irritable bowel syndrome. Military Management Quarterly. 2022; 21(1): 44-52. (Persian)
18. Goudarzi A H, Golmohammadi A A, Bashirgonbadi S, Samadi S. Effectiveness of Mindfulness Based on Reducing Stress (MBRS) on suicidal thoughts and aggression in the soldiers with normal task force of Malek-e-Ashtar Arak garrison training course. JPMed 2018; 27(7): 148-52. (Persian) [DOI]
19. Soorgi S, Godarzi Y, Shabib Asl N, Ghorbani M. The effectiveness of executive function training on students’ academic vitality and academic Performance. Pajouhan Sci J. 2021; 19(5): 43-50. (Persian)
20. Fallahi A. Education during military service based on the glorious comander in chief’s views. IEJ. 2022; 29(53): 65-100. (Persian)
21. Creswell JW. Mixed-method research: Introduction and application. In handbook of educational policy. Academic press.1999; P:455-72
22. Braun V, Clarke V. Reflecting on reflexive thematic analysis. J QRSEH. 2019; 11(4): 589-97. [DOI]
23. Golafshani N. Understanding reliability and validity in qualitative research. JQR. 2003; 8(4): 597-607. (Persian) [DOI]
24. Charan J, Biswas T. How to calculate sample size for different study designs in medical research? IJPM. 2013; 35(2): 121-6. [DOI]
25. Williams CY, Townson AT, Kapur M, Ferreira AF, Nunn R, Galante J, Usher-Smith JA. Interventions to reduce social isolation and loneliness during COVID-19 physical distancing measures: A rapid systematic review. PLoS One. 2021; 16(2): e0247139. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
26. Zhou M, Ee J. Development and validation of the Social Emotional Competence Questionnaire (SECQ). IJEE. 2012; 4(2): 27-42. Available from: https://www.um.edu.mt/library/oar//handle/123456789/6140
27. Imamgholivand F, Kadivar P, Sharifi H P. Psychometric indexes students’ of the Social Emotional Competence Questionnaire (SECQ). JEM. 2018; 9(33): 79-101. (Persian) [DOI]
28. Khaledi A, Cherami M, Amadi R, Sharifi T. Validation and effectiveness of women’s psychological empowerment package on resilience and mental health of women with veteran husbands. Military Caring Sciences. 2022; 9 (3): 216-30. (Persian)
29. Mokarram F, Kazemi R, Taklavi S. The effectiveness of emotional-social skills training on emotional / social competence and psychological well-being of single-parent girls. F Rooyesh J. 2021; 10 (1): 145-54. (Persian) [DOI]
30. Heydari P, Aboee Mehrizi H. Mediating role of selfcompassion in relationship between emotional regulation psychosocial adjustment and academic self-efficacy in students with learning disabilities. JMPR, 2020; 14(56): 168-90. (Persian)
31. Tari barazin N, Babapour J, Aghdasi A. Comparison of the effectiveness of social skills training and training of cognitive emotion regulation strategies on social adjustment and positive and negative emotions in men with type I bipolar disorder. Journal of Applied Family Therapy. 2021; 2(4): 137-57. (Persian) https://www.aftj.ir/article_142265. html
32. Dowd TP, Tierney J. Teaching social skills to youth: A stepby-step guide to 182 basic to complex skills plus helpful teaching techniques. Boys Town Press. 2005.
33. Bellini S, Gardner L, Markoff K. Social skill interventions. Handbook of autism and pervasive developmental disorders. John Wiley and Sons Pub. Fourth Edition. 2014. [DOI]
34. Shaygan F. Methods of increasing the social status of soldiers from the perspective of the people of Tehran. Journal of Iranian Social Development Studies. 2015; 8(2):7-20. (Persian) https://jisds.srbiau.ac.ir/article_9737.html
35. Rostami M, Azad E, Rahmati F. Effectiveness of brief cognitive-behavioral therapy on reducing suicide ideation in soldiers. Military Management Quarterl, 2022; 23(6): 499-507. (Persian) [DOI]
36. Karimpour Vazifehkhorani A, Jafari M R, Rahmati F. The effectiveness of acceptance and commitment therapy training on health promoting lifestyle profile among soldiers. Iran J Health Educ Health Promot. 2023; 10 (4): 350-60. (Persian) [DOI]
37. 37. Mojoodi M, Yousefi Z, Torkan H. Predicting the adolescence depression based on adolescence stress, resiliency, attachment style, and family relations among two groups of One-Child and Multi-Child. RBS. 2018; 16 (2): 221-8. (Persian) [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi A, Yousefi Z, Torkan H. Compilation of the Psychological Enrichment Training Package for Soldiers and Comparing its Effectiveness with Psychotherapy Based on Improving Executive Function on Improving Emotional-Social Skills and Family Friendship of SoldiersFoldiers: A Mixed Method Study. MCS 2022; 9 (4) :344-356
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-595-fa.html

کریمی علیرضا، یوسفی زهرا، ترکان هاجر. تدوین بسته آموزش غنی سازی روانی سربازان و مقایسه اثر بخشی آن با روان درمانی مبتنی بر بهبود عملکرد اجرایی بر ارتقای مهارت های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی سربازان: یک مطالع هی ترکیبی. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (4) :344-356

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-595-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4652