1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 2- کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 3- کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 4- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 5- کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 6- کارشناس پرستاری، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 7- کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده: (1350 مشاهده)
مقدمه: مشاوره و راهنمایی به مجموعه فعالی تهایی اطلاق می شود که در آن فردی را در غلبه بر مشکلاتش یاری کنند. دانشگاه ها و محیطهای دانشجویی درگیر چالش هایی هستند و حمایت همه جانبه دانشجویان ضروری است. هدف: این مطالعه با هدف تعیین نیازهای مشاوره و راهنمایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی و به روش سرشماری بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه راهنمایی و مشاوره ربیعی و همکاران استفاده شد، داده ها بعد از جمع آوری وارد SPSS نسخه 18 شده و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در این مطالعه نتایج نشان داد که از مجموع 400 نفر دانشجوی شرکت کننده (63 درصد) 254 نفر مرد و بقیه زن بودند، بیشتر گروه سنی شرکت کننده در مطالعه 20-18 سال (47/3 درصد) 189 نفر بودند و متغیرهای سن (P= 0/041)، دانشکده (P= 0/005) رشته تحصیلی (P= 0/016)، سال ورودی (P= 0/024) و شغل مادر (P= 0/039) با نیازهای مشاوره و راهنمایی ارتباط معن دار داشتند. بیش ترین اولویت های نیازهای مشاوره و راهنمایی به ترتیب رشد ارتقای فردی 5/53±19/50،
نیازهای آموزشی 6/02±17/75، خانوادگی و ازدواج 6/42±16/66، نیازهای شغلی 4/99±16/31 و در نهایت نیازهای عاطفی و روانی 4/94±14/63 بودند و نمره کلی نیازهای مشاوره به ترتیب 23/28±84/87 بودند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که نمره کلی نیازهای مشاوره و راهنمایی پایین تر از 100 بود که نشان دهنده نمره خوبی است ولی با این وجود لازم است دانشگاه ها و مراکز آموزشی جهت رشد، ارتقاء و بهتر شدن وضعیت فردی دانشجویان و حفظ این وضعیت، این مسائل را مورد توجه قرار داده و برنامه ریزی مناسب برای بهبود شرایط را انجام دهند.
Zamani S, Paryab S, Zarouj Hosseini K, Masoudi G, Zarouj Hosseini R, Arab Asadi F et al . Examining the Counseling and Guidance Needs of Sudents of Shahroud University of Medical Sciences in the Academic
Year 2021-2022. MCS 2023; 10 (3) :258-266 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-524-fa.html
زمانی سپهر، پاریاب سحر، زروج حسینی کیمیا، مسعودی غزاله، زروج حسینی ربابه، عرب اسدی فاطمه و همکاران.. بررسی نیازهای مشاوره و راهنمایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال تحصیلی 1400-1399. علوم مراقبتی نظامی. 1402; 10 (3) :258-266